بلبرینگ شیارعمیق باز به دو زیر دسته عمیق یک ردیفه و بلبرینگ شیارعمیق دو ردیفه تقسیم بندی میشوند که هر کدام باز کاربد خاص خود را دارد ، با توجه به طراحی ساده ای که بین انواع بلبرینگ دارد از دامنه کاربرد بسیار زیادی برخوردار میباشد،بلبرینگ شیارعمیق توانایی کارکرد در سرعت های بالا را دارد و به همین خاطر بلبرینگ شیار عمیق غیر قابل تفکیک میباشد . قیمت بلبرینگ شیارعمیق به صورت خیلی متنوع در بازار فروش بلبرینگ عرضه میگردد از نمونه بلبرینگ های پر فروش این دسته بلبرینگ ۶۰۸ که کاربرد بسیار زیادی در اسپینرها دارد استفاده ویژه ایی میشود
بلبرینگ شیار عمیق شیار عمیق تک ردیفه و دو ردیفه هم قابلیت تحمل بار شعاعی و هم محوری را دارند و باتوجه به نوع طراحی مهندسی بکار میروند .
بار شعاعی چیست ؟ باری که در راستای شعاع به یاتقان وارد میشود بار شعاعی نام دارد
بار محوری چیست باریر که در راستای محور به یاتاقان وارد میشود بار محوری نام دارد
بلبرینگ خود تنظیم SELF ALIGNING BALL BEARINGS
بلبریبگ خود تنظیم همانطور که از نام آن پیداست قابلیت تنظیم و ناهمراستایی شفت را دارد جالب است بدانید که این بلبرینگ ها اولین بار توسط استوان وینگویست (Sven Wingqvist) بنیان گذار skf ابداع و ساخته شد او که سر مهندس بخش تعمیرات یک شرکت نساجی بود از عملکرد ضعیف بلبرینگ های معمولی در تحمل ناهمراستایی شفت ناراضی بود که موجب میشد دستگاه ها پس از مدتی کارکرد محور بشدت گرم کند و دستگاه از کار بیافتد
او پس از ابداع این بلبرینگ ها و نتجه گرفتن از عملکرد آن شرکت خود که همان skf است را بنیان گذاری کرد
امروزه این بلبرینگ ها کاربرد زیادی در صنعت چوب ، ماشین آلات کشاورزی و نوار نقاله ها دارند
بلبرینگ تماس زاویه ایی ANGULAR CONTACT BALL BEARINGS
بلبرینگ های تماس زاویه ایی که معمولا در تماس زاویه ایی ۱۵ ، ۲۵ ، ۴۰ درجه ساخته میشوند خیلی بهتر از بلبرینگهای شیار دار قادر به تحمل نیرو های محوری بالا میباشند.
اگر بار محوری اعمالی دایمی نباشد و یا نسبت به بار شعاعی به بار محوری از مقدار مجاز تعیین شده به واسطه زاویه تماس بالاتر باشد باید از دو بلبرینگ روبروی هم در شفت استفاده شود تا شفت در هر دو جهت محوری ثابت شود
جهت دست یافتن به بهترین وضعیت تقسیم بار و غلطش ساچمه ها باید هنگام مونتاژ کردن موقعیت محوری این دو بلبرینگ را دقیقا تنظیم کرد تنظیم موقعیت محوری بلبرینگها مانع جدا شدن بیش از حد بلبرینگها در اثر اختلاف حرارتی شفت و نشیمن گاه بلبرینگ میگردد.
شما میتوانید آموزش کانل این مقاله را در سایت یک دو سه صنعت بیابید