روانکاری در بلبرینگ ها
بلبرینگ ها که جزو یاتاقاهای غلطشی تقسیم بندی میشوند دو مزیت عمده نسبت به سایر بیرینگها دارند
۱- اصطحکاک کم
۲- نیاز به روانکاری محدود و کم
عموماً در تمام در بلبرینگها و رولبرینگها (و بطور کلی تمام یاتاقانها) از روانکارها استفاده میشود و علت آن کاهش اصطحکاک و در نتیجه بهبود عملکرد سیستم است .
اصطحکاک در بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ)
اصطحکاک برای یک یک بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) حکم سم برای هر چیز دیگری را دارد اگر اصطحاک در بیرینگ افزایش یابد در ابتدا باعث بالا رفتن دمای کاری شده و اگر این شرایط ادامه یابد روغن یا روانکار موجود در اطراف بیرینگ خاصیت خودش را از دست میدهد در نتیجه روانکار که وظیفه خنک کاری فضای اطراف بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) فروش بلبرینگ را دارد نمی تواند این کار را بدرستی انجام بدهد .
کار کردن بیرینگ در شرایط دمایی بالا موجب فرسایش سریعتر و خراب شدن بیرینگ میشود پس استفاده از روغن مناسب حکم حیاتی برای طول عمر بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) است .
چه روانکاری برای بلبرینگ و رولبرینگ استفاده کنیم؟
غالبا وقتی سوال پرسیده میشود چه روانکاری برای بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) مناسب است روانکاری با گریس مطرح مشود آیا واقعا گریس بهترین گزینه است؟
استفاده از گریس برای روانکاری بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) هم دارای مزایا و هم معایبی است فروش بلبرینگ
ار مزایای آن میتوان به وجود دایمی روانکار در محل اشاره کرد و چون گریس گرانروی بالاتری نسبت به روغن دارد در هنگام بارگذاری سنگین احتمال فرار کردن روغن از بین دو سطح وجود ندارد فروش بلبرینگ
و اما معایب اصلی ترین عیب استفاده از گریس عدم خنک کاری بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) است
روانکاری بلبرینگ و رولبرینگ
طبق بازخوردها مختلفی که شرکتهای معتبر از علل خرابی بیرینگ ها (بلبرینگ و رولبرینگ) ارایه داده اند در حدود نصفی از خرابی و سایش بیرینگ ها بعلت عدم توجه به روانکاری بیرینگ است .
انتخاب نوع روانکار بیرینگ اینکه از گریس استفاده شود یا از روغن روانکار باید به گاتالوگ شرکت سازنده مراجعه شود اما در صورت عدم دسترسی دو پارامتر مهم در انتخاب روانکار بلبرینگ باید لحاظ بشود .
۱- سرعت کاری بلبرینگ و رولبرینگ
۲-بار کاری بلبرینگ و رولبرینگ
این دو پارامتر نسبت عکس با هم دارند بطوریکه اگر بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) در شرایط سرعت بالا کار کند باید روانکار دارای لزجت(گرانروی) پایین باشد و اگر بلبرینگ در شرایط بارگذاری سنگین کار کند باید از روانکار با لزجت بالا استفاده شود تا روغن از بین دو سطح فرار نکند و سایش فلز با فلز نداشته باشیم .
روانکاری بلبرینگ گریس یا روغن؟!
غالبا در شرایطی که از نوع روانکار بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) اطلاعی نداشته باشیم توصیه به استفاده از گریس میشود چراکه گریس در محل یاتاقان به خوبی باقی میماند و در شرایط سنگین بارگذاری از بین سطوح فرار نمیکند و نسبت به روغن روانکار دیرتر کثیف میشود.
شرایط روانکاری- نسبت لزجت K
اثر روانکار با توجه به درجه جداسازی سطوح غلتشی تعیین می شود. به منظور تشکیل فیلم روانکاری (لایه روغن) مورد نیاز لازم است که روانکار لزجت حداقلی را در دمای کارکرد دستگاه داشته باشد.
شرایط روانکار بلبرینگ و رولبرینگ فروش بلبرینگ با نسبت لزجت Kتعیین می شود که نسبت لزجت واقعی به لزجت تقسیم بر لزجت اسمی برای روانکاری بهینه است. هر دو مقدار در دمای کارکرد بیرینگ اندازه گیری می شوند.
K =نسبت لزجت
V1=لزجت واقعی دردمای کارکرد برحسب mm2 /s
V2=لزجت اسمی، به قطر متوسط و سرعت دورانی بستگی دارد برحسب mm2 /s
به منظور تشکیل فیلم روانکاری کامل بین سطوح غلتشی لازم است که روانکار لزجت حداقلی در دمای کارکرد داشته باشد، که به آن لزجت اسمی گفته می شود و از نمودار زیر براساس قطرمتوسط بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ)
(d m = + 0.5(D+d برحسب mmو سرعت دورانی ،n برحسب ، r/minتعیین میشود.
روانکاری بلبرینگ – در شرایطی که از دما اطلاع داریم
وقتی دمای کارکرد قابل محاسبه باشد یا از تجربیات قبلی مشخص است، می توان با استفاده از نمودار زیر لزجت را در دمای استاندارد ۴٠درجه سانتیگراد تعیین نمود.
لازم بذکر است که بعضی از بیرینگهای خاص مانند رولبرینگ کروی ، رولبرینگ مخروطی و رولبرینگ کف گرد، به طور طبیعی دمای کارکرد بیشتری نسبت به انواع دیگربیرینگها (بلبرینگ و رولبرینگ) نظیر بلبرینگ شیارعمیق و رولبرینگ استوانه ای درشرایط کارکرد مشابه دارند.
بلبرینگ
تمامی برند های بلبرینگ به همراه لیست قیمت آن را میتوانید در اینجا مشاهده فرماید
.
.
.